سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بتن | خرید بتن | قیمت بتن | فروش بتن |

صفحه خانگی پارسی یار درباره

کارایی بتن

کارایی بتن

توانایی کار یا کارایی، قابلیت مخلوط تازه بتن برای پرکردن فرم  و یا قالب متناسب با کار مورد نظر (ارتعاش) و بدون کاهش کیفیت بتن است. توانایی کار به محتوای آب، سنگ دانه ها ( شکل و اندازه)، مواد سیمانی و سن ( سطح هیدراتاسیون) بستگی دارد و می توان با اضافه کردن مواد افزودنی بتن، مانند فوق روان کننده بتن آن را تغییر داد.

بالا بردن مقدار آب و یا افزودن مواد افزودنی بتن ، کارایی را افزایش می دهد. اما باید توجه داشت که آب بیش از حد باعث کاهش کیفیت بتن می شود. کارایی بتن را می توان با آزمایش اسلامپ بتن اندازه گیری کرد. اسلامپ بتن یک اندازه گیری ساده انگارانه از انعطاف بتن تازه است که استانداردهای آزمون ASTM C 143 و یا EN 12350-2 را دنبال می کند. اسلامپ (ریزش) به طور معمول با پر کردن یک "مخروط آبرامز" با بتن تازه اندازه گیری می شود. در این روش مخروط بر روی انتهای بزرگ آن و بر روی یک سطح غیر جاذب قرار می گیرد.

اندازه گیری اسلامپ

سپس آن را با سه سطح با حجم برابر پر می کنند و هر لایه با یک میله فولادی به منظور تحکیم لایه کوبیده می شود. زمانی که مخروط با دقت برداشته شد، مواد محصور با توجه به گرانش یک مقدار خاصی ریزش پیدا خواهند کرد. نمونه بتن نسبتا خشک دارای ریزش بسیار کمی است و مقدار این ریزش یک یا دو اینچ (25 یا 50 میلی متر) است. در نمونه بتن مرطوب، میزان ریزش ممکن است به 8 اینچ نیز برسد. کارایی را همچنین می توان با استفاده از آزمون جدول جریان اندازه گیری کرد.

اسلامپ با اضافه کردن مواد افزودنی بتن مانند روان کننده ها و یا فوق روان کننده بتن بدون تغییر در نسبت آب به سیمان، افزایش پیدا خواهد کرد. برخی از مواد افزودنی بتن دیگر، به ویژه ماده افزودنی حباب هوا (هواکش)، می تواند اسلامپ مخلوط بتن را افزایش دهد.

بتن دارای جریان بالا، مانند بتن خود متراکم ، از طریق سایر روش های اندازه گیری جریان، آزمایش می شوند. یکی از این متد ها قرار دادن مخروط بر روی انتهای کوچک و مشاهده چگونگی جریان مخلوط است در حالیکه مخروط به تدریج از روی آن برداشته می شود.