سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بتن | خرید بتن | قیمت بتن | فروش بتن |

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ترکیب متناسب مواد تشکیل دهنده در بتن

ترکیب متناسب مواد تشکیل دهنده در بتن

کلید دستیابی به یک بتن مقاوم و با دوام، در ترکیب مناسب و دقیق مواد تشکیل دهنده آن است. مخلوطی که خمیر کافی برای پر کردن تمام فضاهای خالی بین سنگ دانه ها ندارد، گماردن آن مشکل خواهد بود و ممکن است سطوح خشن و متخلخل در بتن ایجاد کند. یک مخلوط بتن که دارای سیمان اضافی است به راحتی جای میگیرد و سطح صافی ایجاد می کند؛ اگرچه بتن حاصل از این ترکیب مقرون به صرفه نیست و به راحتی شکافته می شود.

شیمی سیمان پرتلند در یک فرآیند آبی به وجود می آید. سیمان و آب یک خمیری را ایجاد می کنند که اجزای سنگی و شنی ( سنگ دانه ها ) را می پوشاند.

کیفیت خمیر، تعیین کننده خاصیت بتن است. مقاومت و استحکام خمیر، به نوبه خود به نسبت آب به سیمان بستگی دارد. نسبت آب به سیمان (w/c)، میزان آب به میزان سیمان در ترکیب بتن است. بتن دارای کیفیت بالا، با نسبت آب به سیمان پایین ساخته می شود. البته این کاهش تاحدی است که کارایی بتن را به خطر نیندازد، اجازه شکل گیری صحیح، تثبیت و درمان را نیز به بتن به آن بدهد.

مخلوطی که به درستی طراحی شده باشد، دارای کارایی مورد نظر برای بتن تازه و دوام و قدرت مورد نیاز برای برای بتن سخت شده است. به طور معمول، یک مخلوط بتن حاوی حدود 10 تا 15 درصد سیمان، 60 تا 75 درصد سنگ دانه و 15 الی 20 درصد آب است. هوای ورودی نیز در بسیاری از مخلوط های بتن می تواند حداکثر 5 تا 8 درصد مخلوط را تشکیل دهد.