سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بتن | خرید بتن | قیمت بتن | فروش بتن |

صفحه خانگی پارسی یار درباره

عمل آوری بتن

عمل آوری بتن یا کیورینگ

عمل آوری بتن یا به اصطلاح کیورینگ بتن عبارت است از مجموعه فرآیندهایی که به منظور نگهداری و به عبارت کلی تر حفظ فاکتورهایی نظیر حرارت و رطوبت در بتن، که بلافاصله بعد از ریختن بتن و همچنین انجام عملیات پرداخت بتن، در مدت زمان معینی صورت می گیرد. این فرآیند تاثیر به سزایی در خصوصیات و ویژگی های بتن خواهد داشت. به عنوان برخی از ویژگی هایی که تحت تاثیر این فرآیند قرار می گیرند، می توان به مواردی نظیر دوام بتن، افزایش مقاومت فشاری در بتن ، مقاومت در برابر سایش و یخبندان و غیره اشاره کرد.

عمل آوری بتن باید به سه شکل محافظت، مراقبت و پروراندن انجام شود. در حقیقت این سه فرآیند برای عمل آوری بتن ریخته شده در قالب یک امر ضروری و مهم است. منظور از مراقبت، عمل آوری و منظور از پروراندن، عمل آوری حرارتی است. در هنگام ایجاد مخلوط بتن ، زمانی که سیمان و آب با هم ترکیب می شوند، هیدراتاسیون آغاز می شود. میزان این فرآیند در دوام و مقاومت بتن موثر است.

در روزهای اول جاگذاری بتن ، با وجود درجه حرارت مناسب، عمل هیدراتاسیون که در واقع یک واکنش شیمیایی است با سرعت نسبتا بالایی انجام می شود. از این رو باید در این مدت، به حفظ آب در بتن توجه ویژه ای شود. بعد از توقف کیورینگ، عمل کسب مقاومت در بتن تا مدتی ادامه خواهد داشت تا زمانی که درجه اشباع در حفره های موئینه موجود در داخل بتن به 80 درصد برسد.

یکی از انواع عمل آوری بتن ، عمل آوری رطوبتی است که به دو صورت عمل آوری با آب و عمل آوری عایقی صورت می گیرد. هر کدام از این روش ها برای کیورینگ بتن ، دارای مراحل و ویژگی های مختلفی است. و روش انجام هر یک از آنها در بتن متفاوت است. در مقالات بعدی در مورد هر یک از این روش ها به طور مفصل توضیح داده خواهد شد


اثر بتن در تغییرات آب و هوا

اثر بتن در تغییرات آب و هوا

بتن که در انواع مختلف بتن آماده ، بتن سبک ، بتن پیش ساخته و غیره وجود دارد، از مصالح ساختمانی بسیار پرکاربرد است. از این رو بتن به موجب استفاده بالایی که دارا است، در نتیجه تاثیر زیادی نیز بر محیط زیست اطراف خود و همچنین اقلیم منطقه خواهد داشت. در این مقاله به تاثیر بتن در انتشار کربن دی اکسید و تغییرات آب و هوا اشاره می کنیم.

صنعت بتن یکی از دو بزرگترین تولید کننده کربن دی اکسید است که بیش از 5 درصد انتشار این گاز در سراسر جهان را ایجاد می کند. کربن دی اکسید تولید شده از یک تن سازهبتن ، حدود 410 کیلوگرم بر متر مکعب تخمین زده شده است . انتشار کربن دی اکسید از از تولیدات بتن به طور مستقیم با محتوای سیمان به کار رفته در مخلوط بتن ارتباط دارد. به ازای ساخت هر یک تن سیمان، 900 کیلوگرم دی اکسید کربن ساطع می شود.

یکی از مناطق چرخه زندگی بتن که باید مورد توجه قرار بگیرد، این واقعیت است که بتن بسته به کیفیت کمیت مورد استفاده در آن، دارای انرژی متضمن پایینی است. این امر اساسا به دلیل مواد مورد استفاده در ساخت بتن نظیر سنگدانه ها، پوزولان ها و آب است. این بدان معنی است که حمل و نقل تنها 7 درصد انرژی تجسم بتن را تشکیل می دهد در صورتی که تولید سیمان حدود 70 درصد است.

با توجه به انرژی تجسم کلی 1.69 GJ / تن، مقدار این انرژی در بتن از سایر انواع مصالح ساختمانی بسیار پایین تر است. شایان به ذکر است که این مقدار بر اساس نسبت اختلاط خاکستر و سیمان، به صورت یک کاهش هفت درصدی در مصرف انرژی نمایش داده می شود. در برخی از انواع مخلوط بتن که حاوی بیش از 80 درصد خاکستر است، صرفه جویی انرژی قابل توجهی مشاهده خواهد شد.


روش ماله کشی بتن

روش ماله کشی بتن

بعد از اعمال بتن در سطح مورد نظر و ایجاد درزها، زمان به ماله کشی بتن می رسد. دلایل ضرورت نیاز به ماله کشی برای بتن می توان به مواردی نظیر انتقال و هدایت سنگدانه های بزرگ به داخل بتن و تسطیح سطح بتن، حذف تمام عوامل ایجاد کننده ناهمواری و از بین بردن منافذ موجود در بتن و همچنین متراکم ساختن بتن اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم روش های مختلف ماله کشی بتن را به طور مفصل برای شما کاربران عزیز شرح دهیم.

برای ماله کشی بتن می توان از دو روش ماله کشی دستی و ماله کشی مکانیکی استفاده کرد. این دو روش دارای اهداف یکسانی هستند اما نوع انجام آن متفاوت است. در روش دستی از ماله هایی با جنس آلومینیوم ، منیزیم و چوب استفاده می شود. در این میان انواع آلومینیومی و منیزیمی به گونه ای طراحی شده اند که کار با آنها برای ماله کشی سطح بتنآسان تر است. از این رو انرژی مورد نیاز برای ماله کشی را کاهش می دهد. به منظور ماله کشی برخی از انواع بتن ، نظیر بتن حباب دار، باید از انواع ماله فلزی استفاده شود، دلیل این کار این است که در این نوع بتن در صورت استفاده از ماله چوبی، ماله به سطح بتن می چسبد و در نهایت نه تنها موجب تسطیح بتن نمی شود بلکه سطح آن را خراب نیز می نماید. از این رو در هنگام ماله کشی دستی بتن، به این نکته توجه کنید.

نوع دیگر ماله کشی بتن ، ماله کشی مکانیکی است که با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می شود. توجه داشته باشید که در ماله کشی،  سطح بتن هموار می شود اما این به معنی صاف شدن سطح بتن نیست. در واقع به منظور ایجاد یک مقاومت نسبی برای جلوگیری از لیز خوردن ماله کشی انجام می شود که پرداخت نهایی بتن محسوب می شود.


استفاده از مواد افزودنی بتن

استفاده از مواد افزودنی بتن

در تولید بتن معمولا علاوه بر سیمان، آب و سنگدانه ها از مواد افزودنی بتن نیز استفاده می شود. مواد افزودنی در بتن متفاوت هستند و هر یک ویژگی هایی را به بتن اضافه می کنند. در این بخش به برخی از دلایل استفاده از مواد افزودنی بتن در مخلوط بتن اشاره خواهیم کرد. استفاده از این مواد در بتن معمولا موجب کاهش نارسایی بتن، افزایش کیفیت و تغییر سایر مشخصه های بتن می شود. از پرکاربردترین انواع مواد افزودنی بتن می توان به روان کننده ها و فوق روان کننده های بتن اشاره کرد. روان کننده ها و فوق روان کننده ها در بتن موجب افزایش مقاومت و کارایی بتن می شوند. زیرا این مواد میزان آب مورد نیاز برای ساخت بتن را کاهش می دهد. از میان این دو نوع ماده افزودنی، فوق روان کننده بتن تاثیر بیشتر و قوی تری نسبت به روان کننده ها دارد. علاوه بر این ، مواد افزودنی مذکور، موجب صرفه جویی در مصرف سیمان می شود و از آب انداختن بتن نیز جلوگیری می کنند.

از جمله دلایل استفاده از مواد افزودنی بتن به شرح زیر می باشند:

  • افزایش عملکرد بتن و بهبود ویژگی های آن (بهبود ویژگی هایی نظیر دوام، مقاومت ، پایداری و غیره در بتن)
  • ماندگاری بالا مواد افزودنی بتن موجب می شود تاامکان انبار و ذخیره کردن آنها بدون نگرانی وجود داشته باشد.
  • امکان استفاده آسان از این مواد در بتن
  • کاهش میزان هزینه ها: استفاده از مواد افزودنی بتن نظیر فوق روان کننده بتن تاثیر بسیار بالایی در کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت بتن می شود.

این موارد تنها برخی از دلایل استفاده از مواد افزودنی بتن است. در صورت تمایل به مشاوره در زمینه بتن ، بتن ریزی و مواد افزودنی بتن با مشاوران ما در شرکت بتن در ارتباط باشید.


تست جذب آب سطحی اولیه در بتن

تست جذب آب سطحی اولیه در بتن

همانطور که گفته شد، بتن از جمله مصالح ساختمانی است که برای ساخت سازه های مستحکم و با دوام مورد استفاده قرار می گیرد. اصلی ترین ویژگی بتن استحکام و دوام بتن است. برای اینکه از صحت و درستی این ویژگی از بتن آگاهی پیدا کنیم، باید قبل از استفاده از بتن در ساخت سازه، آن را مورد آزمون های مختلف انجام دهیم. به طور کلی در مورد انواع آزمون های مورد نیاز بتن در مقاله " تست کیفیت بتن " توضیح دادیم.

در این مقاله قصد داریم نحوه انجام آزمون جذب آب سطحی اولیه در بتن را شرح دهیم. این تست، یکی از آزمون های تعیین کننده دوام بتن است. برای انجام این آزمون، ابتدا سه نمونه مکعبی ازبتن تهیه می کنیم. باید توجه داشته باشید که نمونه ها باید از بتن تازه ی ارسال شده به محل تهیه شود. بتن باید در بهبود پیدا کند (پخته شود) و در داخل مخزن پخت به مدت 28 روز قبل از انجام آزمون قرار داده شود. نمونه بتن باید منطبق بر BS 1881-208 آزمایش شود.

آزمون های نفوذ آب، نفوذ یون کلرید سریع (Rapid Chloride Ion Penetration)، جذب آب و آزمون جذب آب سطحی اولیه، از آزمون های مورد نیاز بتن ، برای تعیین دوام بتن هستند. در واقع این تست، قابلیت بتن را برای مقاومت در برابر هوازدگی، حملات شیمیایی و هرگونه فرآیند زوال تعیین می کند.