سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بتن | خرید بتن | قیمت بتن | فروش بتن |

صفحه خانگی پارسی یار درباره

معایب بتن

    نظر

عیوب بتن

گذشته از مزایای بتن، استفاده از بتن برای ساخت سازه های مختلف دارای معایبی نیز است. بنابراین در هنگام خرید بتن و استفاده از بتن به عنوان یک مصالح باید معایب بتن را نیز در نظر بگیرید. در این مقاله سعی بر این است تا شما را با برخی از معایب بتن آشنا کنیم.

معایب استفاده از بتن

  • مقاومت کششی بتن پایین است بنابراین به منظور جلوگیری از ایجاد ترک، باید بتن را تقویت کرد.
  • در سازه های بلند، در صورت وجود پراکندگی زیاد دما در منطقه، نیاز به انبساط و گسترش اتصلات وجود دارد.
  • به علت انقباض ناشی از خشک شدن و انبساط ناشی از رطوبت، بتن ممکن است دچار ترک شود.از این رو اتصالات سازه ها برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن ارائه می شوند.
  • در صورت وجود نمک محلول در بتن در شرایط تماس با رطوبت موجب شوره زنی سطح بتن می شود.
  • سیمان ساخته شده از سیمان پرتلند معمولی، در شرایط حضور مواد قلیایی، سولفات و غیره، یکپارچه می شود.
  • افزایش میزان بارگیری موجب توسعه خزش ساختمان می شود.

مزایای بتن

    نظر

مزایای استفاده از بتن

همانطور که قبلا نیز گفته شد انواع بتن متفاوت است. برخی از انواع بتن که کاربرد زیادی در ساخت سازه های مختلف دارند عبارتند از : بتن آماده ، بتن پیش ساخته ، بتن پیش تنیده ، بتن سبک ، بتن سنگین، بتن مگر، بتن مسلح ، بتن خود تراکم ، بتن عایق ، فوم بتن ، بتن معمولی ، و غیره. انتخاب و خرید بتن بسته به نوع نیاز شما دارد.

اما به طور کلی تمام انواع بتن از یک نوع مواد تشکیل شده اند و مواد ساختاری تمام انواع بتن آب، سیمان و سنگدانه ها هستند. استفاده از بتن در ساخت سازه های مختلف و کاربرد بتن به عنوان یک مصالح ساختمانی مانند سایر مواد دارای مزایا و معایبی است. در اینجا قصد داریم برخی از مزایای بتن را برای شما کاربران عزیز شرح دهیم.

فواید بتن

  • دسترسی به مواد تشکیل دهنده بتن آسان است.
  • بتن به راحتی قابل حمل است
  • بتن را می توان به راحتی در قالب های مختلف اعمال کرد
  • بتن را به راحتی می توان از محل تولید به محل مورد نظر جابه جا کرد
  • برای پرکردن ترک و شکاف های موجود در تونل می توان بتن را در آنها اسپری و یا پمپ کرد.
  • با استفاده از فولاد در ساختار بتن به منظور تقویت آن، می توان از بتن برای ساخت هر سازه ای استفاده کرد.
  • ساختار یکپارچه بتن ، ظاهری بهتر به سازه می بخشد و علاوه بر این استحکام آن را بیشتر می کند.
  • مقاومت فشاری بالای بتن موجب می شود تا ساختار های بتنی از سازه های فلزی مقرون به صرفه تر باشند.

مقابله با خوردگی فولاد در بتن

نحوه مقابله با خوردگی فولاد در بتن

بتن مسلح یا بتن آرمه یکی از انواع بتن است که برای مقاومت و استحکام بیشتر ، به میلگرد تجهیز شده است. به عبارت دیگر در ساختار این نوع بن از میلگرد نیز استفاده شده است. آرمه یا فولاد در داخل بتن پس از گذشت زمان دچار خوردگی می شود و در نهایت منجر به تخریب بتن خواهد شد. برای مقابله با این امر باید نکاتی را در نظر بگیرید که در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در این زمینه ارائه دهیم.

مساله خوردگی فولاد در داخل بتن نه تنها در کشورهای در حال توسعه بلکه در تمام کشور های پیشرفته نیز به عنوان یک مشکل مطرح است. طی بررسی های انجام شده می توان با رعایت مسائل زیر ، این مشکل را در بتن برطرف کرد:

  • انتخاب مصالح صحیح و مناسب
  • انتخاب بتن با مشخصات فنی مطابق با منطقه
  • عمل آوری مناسب و کامل
  • یکی دیگر از روش های جلوگیری از بروز این مساله در بتن ، به کاربردن آرماتورهای ضد زنگ و آرماتور با الیاف پلاستیکی است. البته این روش چندان رایج نیست زیرا بسیار پر هزینه است.
  • حفاظت کاتدیک در بتن نیز یک روش پرهزینه اما مطمئن برای جلوگیری از خوردگی فولاد در بتن است.
  • می توان از آرماتور با پوشش اپوکسی نیز برای این منظور استفاده کرد.
  • برای جلوگیری از بروز این مشکل ، پوشش های مختلفی نیز به سطح بتن اعمال می شود که از میان همه آنها ، پوشش های سیمانی ، با دوام تر ، ارزانتر و پیوستگی بیشتری بابتن دارد.
  • در برخی از مواقع ، بعضی از مواد افزودنی بتن نیز می تواند از بروز این مساله خودداری کند.

البته روش های دیگری نیز برای مقابله با این مشکل وجود دارد که در حوصله این بحث نمی گنجد. 


ضد یخ بتن

ضد یخ بتن چیست؟

بتن یکی از جمله مصالح ساختمانی است که در برابر سرما دارای دوام بالایی است اما با این وجود ممکن است دچار یخ زدگی شود. در واقع این مشکل ، یکی از مشکلات عمده و بسیار رایج است که در فصل سرما و زمستان می تواند فرآیند بتن ریزی را دچار مشکل نماید. یخ زدگی بتن می تواند هزینه های زیادی را به دنبال داشته باشد، که برای رفع این مشکل تنها کافی است نکاتی را رعایت نمایید.

برای این منظور شما می توانید از ضد یخ بتن استفاده نمایید. در واقع ضد یخ، شتاب دهنده فرآیند هیدراسیون در بتن است. به طور کلی شما با اضافه کردن ضد یخ به بتن ، واکنش هیدراسیون را که بین آب و سیمان انجام می شود را تسریع می بخشید. با این کار در ترکیب بتن ، گرما آزاد می شود.

علاوه بر این از دیگر ویژگی های اضافه کردن ضد یخ به بتن ، ایجاد تسریع در گیرایی بتن می باشد از این رو شما می توانید هرچه سریع تر از بتن در سازه خود استفاده نمایید. لازم به ذکر است ک ضد یخ بسته به نوع کاربرد در انواع مختلف وجود دارد. در واقع شما باید بسته به نوع کارایی خود ، ضد یخ مناسب را برای بتن انتخاب نمایید. مقدار استفاده از ضد یخ در مخلوط بتن نیز باید دقیق و مطابق با دستور العمل آن باشد. طرز استفاده از ضد یخ ها ، متفاوت است و هرکدام از آنها دارای طرز استفاده مشخصی هستند.

بنابراین با توجه به نکتی که ذکر شد شما می توانید در فصل سرما به منظور جلوگیری از یخ زدگی بتن و ممانعت از توقف فرآیند بتن ریزی ، از ضد یخ مناسب با نوع مخلوط بتن خود استفاده نمایید. استفاده از این ماده موجب می شود تا گیرش بتن سریع تر صورت بگیرد.


آرملات

تعریف آرملات

آرملات در واقع از یک لایه بتن با مقاومت بالا به ضخامت یک تا دو سانتی متر تشکیل شده است. این لایه بتن در برابر سایش بسیار مقاوم است. آرملات را باید بر روی بتن تازه اجرا کرد. درصورتی محل مورد نظر دارای بتن قدیمی می باشد، ابتدا باید یک لایه بتن تازه به اندازه 8 سانتی متر بر روی سطح قدیمی ایجاد نموده و سپس آرملات را اجرا نمایید.

توجه داشته باشید که بتن قدیمی به بتنی اطلاق می شود که بیش از 12 ساعت از عمر آن بگذرد. بنابراین آرملات را باید بین دو زمان گیرش اولیه و گیرش نهایی بتن اجرا کرد. البته لازم به ذکر است که امکان اجرای آرملات بر روی بتن قدیمی وجود دارد برای این منظور باید از چسب های مخصوص استفاده شود اما به طور کلی انجام این کار توصیه نمی شود.

آرملات به صورت رنگی نیز وجود دارد که در سه رنگ قرمز، سبز و زرد می باشد. معمولا از آرملات در مناطق صنعتی استفاده می شود که دارای ترافیک سنگین می باشند. علاوه بر این در مناطقی که در آن ها از ماشین آلات سنگین استفاده می شود و در معرض سایش بتن ناشی از این ماشین آلات هستند نیز از آرملات استفاده می شود.

استفاده از آرملات به عنوان کفپوش های دکوراتیو و تزیینی نیز یکی از کاربردهای آن محسوب می شود. برای این منظور از آرملات رنگی استفاده می شود و می توان آن را با استفاده قالب های مخصوص شکل داد.تنها در مورد آرملات باید دقت داشته باشید که امکان ایجاد سطوح یکپارچه با استفاده از این بتن وجود ندارد. زیرا یک از ضروریات در کف سازی اجرای درزهای به صورت انبساطی و انقباضی می باشد. و گاها امکان گریز از اجرای این درزها نیز امکان ناپذیر است.

بستر اجرای آرملات باید تمیز و همچنین مستحکم باشد. و علاوه بر این نباید هیچ گونه مواد نظیر روغن و نفت و یا گرد و غبار بر روی سطح موجود باشد. از این رو نمی توان آرملات را بر روی سطوح موزاییک و آسفالت قدیمی پیاده سازی کرد. لازم به ذکر است که آرملات را نمی توان به عنوان یک جایگزین برای بتن در ساخت سازه مورد نظر دانست اما می توان میزان ضخامت آن را از بتن سازه کم کرد.