سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بتن | خرید بتن | قیمت بتن | فروش بتن |

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ویژگی های لازم آب و سنگ دانه ها برای استفاده در مخلوط بتن

ویژگی های لازم آب و سنگ دانه ها برای استفاده در مخلوط بتن

تقریبا هر آب طبیعی که قابل آشامیدن است و هیچ طعم و مزه یا بویی ندارد ممکن است به عنوان آب در مخلوط بتن استفاده شود. ناخالصی بیش از حد در ترکیب آب نه تنها ممکن است بر روی زمان تنظیم و استحکام بتن تاثیر بگذارد، بلکه می تواند باعث شوره زنی، لکه دار شدن، خوردگی آرماتور، بی ثباتی حجم، و کاهش دوام شود. مشخصات مخلوط بتن معمولا محدودیت هایی را در کلریدها، سولفاتها، مواد قلیایی و مواد جامد در ترکیب آب ایجاد می کند مگر اینکه معیارها برای تعیین تاثیر ناخالصی در بتن نهایی اجرا شوند.

اگرچه اکثر آب های آشامیدنی برای مخلوط بتن، مناسب است، سنگ دانه ها نیز باید به دقت انتخاب شوند. سنگ دانه ها حدود 60 تا 75 درصد حجم کل بتن را تشکیل می دهند. نوع و اندازه سنگ دانه های استفاده شده، به ضخامت و کاربرد نهایی بتن بستگی دارد. برای ساخت بتن در مقاطع نسبتا نازک ساختمان می توان از سنگ دانه های کوچک استفاده کرد در صورتی که از بتن دارای سنگ دانه های تا اندازه 6 اینچ برای ساخت سدهای بزرگ استفاده می شود. درجه بندی مستمر اندازه اجزا به منظور استفاده کارآمد از خمیر، مطلوب است. علاوه بر این بهتر است سنگ دانه ها از هر نوع ماده ای که بر روی کیفیت بتن تاثیر می گذارند، عاری باشند.


تخریب بتن

تخریب بتن

بتن ممکن است از طریق فرآیندهای بسیاری مانند انبساط خوردگی محصولات میله های تقویت یافته فولادی، انجماد آب های به دام افتاده، آتش و یا اشعه های تابشی، انبساط سنگ دانه ها، اثرات آب دریا، خوردگی توسط باکتری ها، شسته شدن، فرسایش توسط آب های پر سرعت، آسیب های فیزیکی و شیمیایی ( کربنات ها، کلرید، سولفات ها و آب مقطر و ...) دچار آسیب دیدگی شود. قارچ آسپرژیلوس آلترنالیا میکرو و کلادوسپوریوم در نمونه ای از بتن که به عنوان یک مانع برای اتلاف رادیواکتیو در راکتورهای چرنوبیل؛ شستشو آلومینیوم، آهن، کلسیم و سیلیکون، قادر به رشد بودند.

عمر مفید بتن

پل Tunkhannock که در سال 1912 از بتن ساخته شد، هنوز هم به خوبی کار می کند. بتن می تواند مانند شکلی از سنگ های رسوبی مصنوعی به نظر برسد. به عنوان نوعی از مواد معدنی، ترکیبات آن از مواد بسیار پایداری تشکیل می شود. بسیاری از سازه های ساخته شده از بتن با طول عمر مورد انتظار 100 ساله ساخته می شوند، اما محققان اظهار داشته اند که با اضافه کردن بخار سیلیکا، می توان عمر مفید پل ها و دیگر سازه های ساخته شده از بتن را تا 16000 سال گسترش داد. پوشش هایی نیز به منظور جلوگیری از آسیب و افزایش عمر مفید بتن در دسترس هستند. پوششهای اپوکسی ممکن است تنها به سطوح داخلی بتن اعمال شود به هر حال می توانند رطوبت موجود در بتن را نیز به دام بیاندازند.


ترکیب متناسب مواد تشکیل دهنده در بتن

ترکیب متناسب مواد تشکیل دهنده در بتن

کلید دستیابی به یک بتن مقاوم و با دوام، در ترکیب مناسب و دقیق مواد تشکیل دهنده آن است. مخلوطی که خمیر کافی برای پر کردن تمام فضاهای خالی بین سنگ دانه ها ندارد، گماردن آن مشکل خواهد بود و ممکن است سطوح خشن و متخلخل در بتن ایجاد کند. یک مخلوط بتن که دارای سیمان اضافی است به راحتی جای میگیرد و سطح صافی ایجاد می کند؛ اگرچه بتن حاصل از این ترکیب مقرون به صرفه نیست و به راحتی شکافته می شود.

شیمی سیمان پرتلند در یک فرآیند آبی به وجود می آید. سیمان و آب یک خمیری را ایجاد می کنند که اجزای سنگی و شنی ( سنگ دانه ها ) را می پوشاند.

کیفیت خمیر، تعیین کننده خاصیت بتن است. مقاومت و استحکام خمیر، به نوبه خود به نسبت آب به سیمان بستگی دارد. نسبت آب به سیمان (w/c)، میزان آب به میزان سیمان در ترکیب بتن است. بتن دارای کیفیت بالا، با نسبت آب به سیمان پایین ساخته می شود. البته این کاهش تاحدی است که کارایی بتن را به خطر نیندازد، اجازه شکل گیری صحیح، تثبیت و درمان را نیز به بتن به آن بدهد.

مخلوطی که به درستی طراحی شده باشد، دارای کارایی مورد نظر برای بتن تازه و دوام و قدرت مورد نیاز برای برای بتن سخت شده است. به طور معمول، یک مخلوط بتن حاوی حدود 10 تا 15 درصد سیمان، 60 تا 75 درصد سنگ دانه و 15 الی 20 درصد آب است. هوای ورودی نیز در بسیاری از مخلوط های بتن می تواند حداکثر 5 تا 8 درصد مخلوط را تشکیل دهد.

 

 


اشکال مختلف بتن

اشکال مختلف بتن

بتن به چهار شکل اساسی، با برنامه های کاربردی و خواص تولید شده منحصر به فرد تولید می شود.

  1. بتن آماده ، یکی از رایج ترین اشکال بتن است، که حدود 3/4 بتن های موجود را تشکیل می دهد. این نوع بتن در کارخانه های محلی به منظور ارسال در کامیون های دارای درام های گردان ریخته می شود.
  2. بتن پیش ساخته در محیط کارخانه قالب گیری می شوند. این نوع بتن از دسترسی کنترل کیفیت مفید در کارخانه تولید بهره مند می شود. محدوده محصولات پیش ساخته از آجر و سنگ فرش های ساخته شده از بتن تا تیر آهن های پل، اجزا ساختاری و پنل های دیواری متفاوت است. بنای بتنی یکی دیگر از تولیدات بتن است، و احتمالا به دلیل بلوک های استاندارد 8.8.16 اینچ به عنوان بهترین شناخته  شده است. امروزه واحد های ساختمانی می توانند از نظر شکل، پیکربندی، رنگ، و بافت به منظور به کاربردن طیف  نامحدودی از برنامه های کاربردی ساخت و ساز و نیاز های معماری دارای ارزش باشند.
  3. مواد بر مبنای سیمان، محصولاتی را ارئه می دهند که برخلاف " بتن " هستند اما هنوز از بسیاری از کیفیت های بتن بهره می برد. مواد مرسوم در این دسته عبارتند از ملات، دوغاب، موزاییک سیمانی مرمر نما. سیمان جامد و بتن غلتکی فشرده برای پیاده روها و سدها استفاده می شود.
  4. نسل جدیدی از محصولات پیشرفته شامل فیبرها و سنگ دانه های خاصی است که برای ساخت کاشی های سقفی، توفال های سیمانی ارتعاشی و غیره استفاده می شود.

 


فرآیند هیدراتاسیون در بتن

فرآیند هیدراتاسیون در بتن

بعد از مخلوط سیمان، سنگ دانه ها و آب، ترکیب به سرعت شروع به سفت شدن می کند. تمام سیمان های پرتلند هیدرولیکی هستند که از طریق یک واکنش شیمیایی با آب، سخت می شوند. در طول این واکنش، یک گره در سطح هر ذره از سیمان شکل می گیرد.  گره ها رشد می کنند و تا زمانی که به گره ها در ذرات سیمان دیگر متصل شوند و یا به مصالح مجاور بپیوندند این رشد ادامه خواهد داشت.

زمانی که بتن به طور کامل مخلوط و قابل اجرا شد، قبل از سفت شدن به شکل های مختلف در می آیند. در طول شکل دهی، بتن در قالب هایی به شکل های مختلف مانند لانه زنبوری و کیسه های هوا به منظور حذف نقص های بالقوه تثبیت می شود.  برای اسلب ها، بتن را تا زمانی که رطوبت سطح از بین برود، ایستاده نگه می دارند، سپس از یک چوب و یا فلز برای صاف کردن بتن استفاده می کنند.

متغیرها یک بافت نسبتا هموار، اما کمی خشن ایجاد می کنند که در برابر لغزش دارای مقاومت است و اغلب به عنوان یک پایان نهایی برای اسلب های بیرونی استفاده می شود. اگر یک سطح متراکم، سخت و هموار مورد نیاز است، سطوح با یک ماله فلزی صاف می شوند. درمان زمانی شروع می شود که سطوح در معرض بتن به اندازه کافی در برابر آسیب دیدن سخت شده باشند.

فرآیند بهبود و درمان، لاینقطع بودن هیدراتاسیون سیمان را تضمین می کند بنابراین بتن همچنان به مستحکم شدن ادامه می دهد. سطوح بتن از طریق پاشیدن مه آب و یا با استفاده از پارچه های نگهدارنده آب مانند کرباس یا پارچه های کتان، بهبود می یابند. در دیگر روش های بهبود از طریق آب بند کردن سطح با استفاده از پلاستیک و یا اسپری های خاصی که ترکیبات درمان نامیده می شود، از تبخیر جلوگیری می شود.

تکنیک های ویژه ای برای درمان بتن در آب و هوای سرد و یا گرم وجود دارد که از بتن محافظت می کند. تا زمانی که بتن مرطوب است، سخت تر و مقاوم تر خواهد بود. نرخ سخت شدن به ترکیب و ظرافت سیمان، نسبت اختلاط، شرایط رطوبت و درجه حرارت بستگی دارد. بتن با گذر زمان سخت تر می شود. بیشترین افزایش هیدراتاسیون و استحکام در اوایل چرخه زندگی بتن رخ می دهد، با این حال فرآیند هیدراتاسیون با نرخ پایین تری برای سال های طولانی ادامه خواهد داشت.