سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بتن | خرید بتن | قیمت بتن | فروش بتن |

صفحه خانگی پارسی یار درباره

تاثیر استفاده از بتن در دنیای مدرن

بتن به طور گسترده برای ساخت سازه های معماری، زیر ساخت ها، دیوارهای آجری و یا بلوک، پیاده رو ها، پل های زمینی و پل های هوایی، بزرگره ها، باند فرودگاه ها، پارکینگ ها، سدها، استخرها، مخازن، لوله ها، نرده ها و حتی قایق استفاده می شود. بتن به مقدار فراوان تقریبا هر جایی که انسان نیاز به زیر ساخت ها داشته باشد استفاده می شود.

مقدار بتن مورد استفاده در سراسر جهان، دو برابر فولاد، چوب، پلاستیک و ترکیبات آلومینیوم است. بتن همچنین اساس یک صنعت بزرگ تجاری است. در سطح جهانی پیش بینی شده که صنعت مخلوط بتن آماده ، بزرگترین بخش بازار بتن، در سال 2015 بیش از 100 میلیارد دلار در آمد کسب کند.

بهداشت و محیط زیست

تولید و استفاده از بتن، طیف وسیعی از پیامد های زیست محیطی و اجتماعی را به وجود می آورد. برخی از این پیامد های حاصل از بتن، مضر هستند برخی خوشایندند و برخی دیگر ترکیبی از هر دو. تاثیر این پیامدها بستگی به شرایط دارد.

یک جز مهم از ترکیبات بتن، سیمان است که به طور مشابه، تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی را ایجاد می کند. صنعت سیمان، یکی از تولید کننده های اولیه کربن دی اکسید، یک گاز گلخانه ای بزرگ، است ( دو صنعت دیگر، صنایع تولید انرژی و حمل و نقل هستند). در سال 2001، تولید سیمان پرتلند، در انتشار 7 درصد گاز co2 در سطح جهان نقش داشت. که عمدتا به دلیل پخت آهک و خاک رس در 1500 درجه سانتی گراد (2،730 ° F) است.

بتن تا حدی موجب اثر گرمایی در شهر است البته مقدار آن کمتر از تاثیر آسفالت است.

کارگرانی که بتن را برش می دهند، سخت می کنند و یا صیقل می دهند در معرض خطر استنشاق سیلیکای موجود در هوا هستند که می تواند منجر به سیلیکوزیس شود. گرد و غبار بتن منتشر شده توسط تخریب ساختمان ها و بلایای طبیعی می تواند یک منبع بزرگ برای خطر آلودگی هوا باشند.

حضور برخی از مواد در بتن، از جمله مواد افزودنی بتن مفید و ناخواسته، با توجه به سمیت و رادیو اکتیویته می تواند منجر به به نگرانی های بهداشتی شوند. بتن تازه (قبل از پخت کامل) به شدت قلیایی است و باید با تجهیزات مناسب حفاظتی با آن برخورد شود.


بازیافت بتن

بازیافت بتن یک روش مشترک در حال افزایش یرای دفع سازه های ساخته شده از بتن است. بقایای بتن به طور معمول یکبار به محل های دفع زباله حمل می شدند. اما امروزه بازیافت بتن به دلیل بهبود آگاهی های زیست محیطی، قوانین دولتی و مزایای اقتصادی در حال گسترش است.

بتن که باید عاری از زباله، چوب، کاغذ و مواد دیگر باشد از محل های تخریب جمع آوری می شود و معمولا همراه آسفالت، آجر و سنگ در یک ماشین خرد کن قرار داده می شود.

بتن آرمه ، شامل میلگرد و سایر تقویت کننده های فلزی که توسط آهن ربا جدا شده اند، در محل دیگری بازیافت می شوند. تکه های باقی مانده سنگ دانه ها با توجه به اندازه طبقه بندی می شوند. تکه های بزرگتر ممکن است دوباره در دستگاه سنگ شکن قرار داده شوند. تکه های کوچک بتن ، به عنوان شن و ماسه برای پروژه های ساخت و ساز جدید مورد استفاده قرار می گیرند.

سنگ دانه های برپایه شن، در پایین ترین بخش جاده قرار می گیرند و بتن تازه و یا آسفالت بر روی آنها گذارده می شود. بتن بازیافت شده اگر عاری از آلودگی باشد ممکن است گاهی اوقات به عنوان سنگ دانه های خشک برای ساخت بتن جدید استفاده شوند، هرچند استفاده از بتن بازیافتی باعث محدودیت در مقاومت شده و در بسیاری از حوزه های غضایی مجاز نیست. در سوم مارس سال 1983، یک تیم تحقیقاتی با بودجه دولت (research.codep VIRL) تخمین زد که تقریبا 17 درصد محل های دفن زباله در سراسر جهان با ضایعات بتن پر شده اند.


برخی از کاربرد های بتن

تطبیق پذیری، دوام، و اقتصاد بتن، بتن را به عنوان پرکاربردترین ماده در ساخت و ساز در سطح جهان تبدیل کرده است. ایالات متحده هر ساله حدود 260 میلیون یارد مکعب از بتن آماده استفاده می کند. بتن در بزرگراه ها، خیابان، پارکینگ، پل ها، ساختمان های بلند، سدها، خانه ها، کف پوش ها، پیاده روها و برنامه های کاربردی متعدد دیگر استفاده می شود.

برخی از کاربرد های مختلف بتن عبارتند از :

  • کاربر معماری و تزئینی از بتن
  • بتن اتوکلاو و یا ACC ( بتن سبک )، در اوایل دهه 1900 در سوئد اختراع شد. امروزه از این نوع بتن به دلیل مواد سبک وزن و مقاومت بالای ساختمان در تمام قاره ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بتن آشپزخانه معمولا در ساختمان های مسکونی با قیمت متوسط تا بالا استفاده می شود.
  • کاربرد بتن در مصالح ساختمانی: در دهه گذشته دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است و تحت تاثیر این تغییرات به یک محصول مقرون به صرفه و کاربردی تر در ساختمان تبدیل شده است.
  • سنگ فرش های بتنی
  • لوله های ساخته شده از بتن : آب مورد نیاز برای مردم و مزارع را فراهم می کند و یا فاضلاب را از محل دور می کند.
  • استفاده از بتن به عنوان خاکریز
  • کف پوش های تزئینی: برای استفاده در منازل بسیار جذاب است.
  • بتن با مقاومت بالا: در دو دهه گذشته برای ساخت و ساز های بلند و مستحکم بسیار استفاده می شود.
  • کاربرد بتن به عنوان عایق ( بتن عایق )
  • بتن پیش ساخته
  • بتن پیش تنیده
  • بتن آماده
  • غلتک فشرده بتنی
  • بتن خمیده
  • و غیره

ترکیب متناسب مواد تشکیل دهنده در بتن

ترکیب متناسب مواد تشکیل دهنده در بتن

کلید دستیابی به یک بتن مقاوم و با دوام، در ترکیب مناسب و دقیق مواد تشکیل دهنده آن است. مخلوطی که خمیر کافی برای پر کردن تمام فضاهای خالی بین سنگ دانه ها ندارد، گماردن آن مشکل خواهد بود و ممکن است سطوح خشن و متخلخل در بتن ایجاد کند. یک مخلوط بتن که دارای سیمان اضافی است به راحتی جای میگیرد و سطح صافی ایجاد می کند؛ اگرچه بتن حاصل از این ترکیب مقرون به صرفه نیست و به راحتی شکافته می شود.

شیمی سیمان پرتلند در یک فرآیند آبی به وجود می آید. سیمان و آب یک خمیری را ایجاد می کنند که اجزای سنگی و شنی ( سنگ دانه ها ) را می پوشاند.

کیفیت خمیر، تعیین کننده خاصیت بتن است. مقاومت و استحکام خمیر، به نوبه خود به نسبت آب به سیمان بستگی دارد. نسبت آب به سیمان (w/c)، میزان آب به میزان سیمان در ترکیب بتن است. بتن دارای کیفیت بالا، با نسبت آب به سیمان پایین ساخته می شود. البته این کاهش تاحدی است که کارایی بتن را به خطر نیندازد، اجازه شکل گیری صحیح، تثبیت و درمان را نیز به بتن به آن بدهد.

مخلوطی که به درستی طراحی شده باشد، دارای کارایی مورد نظر برای بتن تازه و دوام و قدرت مورد نیاز برای برای بتن سخت شده است. به طور معمول، یک مخلوط بتن حاوی حدود 10 تا 15 درصد سیمان، 60 تا 75 درصد سنگ دانه و 15 الی 20 درصد آب است. هوای ورودی نیز در بسیاری از مخلوط های بتن می تواند حداکثر 5 تا 8 درصد مخلوط را تشکیل دهد.


ویژگی های لازم آب و سنگ دانه ها برای استفاده در مخلوط بتن

ویژگی های لازم آب و سنگ دانه ها برای استفاده در مخلوط بتن

تقریبا هر آب طبیعی که قابل آشامیدن است و هیچ طعم و مزه یا بویی ندارد ممکن است به عنوان آب در مخلوط بتن استفاده شود. ناخالصی بیش از حد در ترکیب آب نه تنها ممکن است بر روی زمان تنظیم و استحکام بتن تاثیر بگذارد، بلکه می تواند باعث شوره زنی، لکه دار شدن، خوردگی آرماتور، بی ثباتی حجم، و کاهش دوام شود. مشخصات مخلوط بتن معمولا محدودیت هایی را در کلریدها، سولفاتها، مواد قلیایی و مواد جامد در ترکیب آب ایجاد می کند مگر اینکه معیارها برای تعیین تاثیر ناخالصی در بتن نهایی اجرا شوند.

اگرچه اکثر آب های آشامیدنی برای مخلوط بتن، مناسب است، سنگ دانه ها نیز باید به دقت انتخاب شوند. سنگ دانه ها حدود 60 تا 75 درصد حجم کل بتن را تشکیل می دهند. نوع و اندازه سنگ دانه های استفاده شده، به ضخامت و کاربرد نهایی بتن بستگی دارد.

برای ساخت بتن در مقاطع نسبتا نازک ساختمان می توان از سنگ دانه های کوچک استفاده کرد در صورتی که از بتن دارای سنگ دانه های تا اندازه 6 اینچ برای ساخت سدهای بزرگ استفاده می شود. درجه بندی مستمر اندازه اجزا به منظور استفاده کارآمد از خمیر، مطلوب است.

علاوه بر این بهتر است سنگ دانه ها از هر نوع ماده ای که بر روی کیفیت بتن تاثیر می گذارند، عاری باشند.