سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بتن | خرید بتن | قیمت بتن | فروش بتن |

صفحه خانگی پارسی یار درباره

بتن پیش و پس تنیده

img/daneshnameh_up/4/43/pccbm.gif

استفاده از  بتن پیش تنیده  در ایجاد پلها و ساختمان هااز حدود 50 سال پیش تا کنون در سطح وسیع متداول شده است. با توجه به عیوب مختلففولاد (ناپایداری الاستیک نیمرخ های فلزی، خوردگی وزنگ زدگی، فزونی بهای تولید...) امروزه اغلبپلهای بزرگ از بتن پیش تنیده ساخته می شوند، اما برخلاف حالتبتن مسلحمصالح مصرفی جهت این پلها باید ازکیفیت بسیار خوبی برخوردار باشند در بتن پیش تنیده نیز مانند بتن مسلح از بتن کهدارای مقاومت بسیار خوب فشاری است و فولاد استفاد می شود

پیش تنیدگی  persterssing

عبارتست از ایجاد یک تنش ثابت دائمی و به اندازه لازم در یک عضو

بتنی بطوریکه در اثر این تنش مقداری از تنش های نا شی از بار مرده

وزنده در این عضو خنثی گردد ودر نتیجه ظرفیت باربری عضوافزایش یابد.

بطور کلی می توان گفت عمل خنثی نمودن تنشها ویا متعادل نمودن بارها Load Balancing)) را اساس طراحی اعضای پیش تنیده دانست.

 

اگر نیروی فشاری مشخصی رااز دوطرف به یک قطعه یاتیرواردبیاوریم می توان تنش کششی رادر پائین عضوکاهش دادو یا به کلی انرا خنثی نمود و تبدیل به تنش فشاری کرد که این اعمال نیرو تعادل بارهای خارجی  می باشند.

بهینه ترین حالت در انتخاب مقدار نیروی پیش فشردگی حالتی است که درصدی از بارها متعادل شود که منجر به کاهش میزان فولاد مصرفی و  کنترل خیز و ترک در بتن شود.

img diagram01 پیش تنیدگی persterssing

انواع پیش تنیدگی:

اعمال نیروی پیش تنیدگی به دو روش پیش کشیده یا پس کشیده صورت  میگیرد.

بدین معنی که عملیات کشش کابلها می تواند پیش از بتن ریزی یا پس از  بتن ریزی انجام شود. بتن پیش تنیده پیش کشیده:

دراین روش ابتدا کابلها روی بسترپیش ساخته  در حد فاصل دو انتها  کشیده می شوند. بعد از بتن ریزی و کسب مقاومت لازم با بریدن کابلها نیروی کششی موجود به صورت فشاری به بتن منتقل می گردد.

این روش در کارگاهها یاکارخانه های تولید قطعات بتنی مورد استفاده قرار گرفته و معمولامحصولات تولید شده بصورت پیش ساخته می باشد.

بتن پیش تنیده پس کشیده:

در این روش کابلها (که داخل غلافهای محافظتی هستند)در قطعه مورد  نظرقرار می گیرند سپس عملیات بتن ریزی انجام شده و پس از اینکه بتن به مقاومت فشاری مورد نیاز رسید کابها کشیده و مهار می شوند.این روش هم در ساخت قطعات پیش شاخته وهم برای اجرای در محل مورد استفاده  قرار می گیرد.پس کشیدگی به دو صورت چسبیده و نچسبیده قابل اجراست.

مشخصات مصالح مصرفی در بتن پیش تنیده:

مصالح مصرفی در سازه های بتن پیش تنیده باید از کیفیت عالی برخوردار بوده و با دقت نیز مورد استفاده قرار گیرند با توجه به این که بتن در سن کم که مقاومت نسبتاً ضعیفی داشته و قابل تغییر شکل نیز می باشد تحت فشار فوق العاده زیادی قرار می گیرد باید کیفیت آن به مراتب از کیفیت بتن مصرفی در سازه های بتن مسلح بالاتر باشد همچنین فولاد نیز با توجه به اینکه تحت کشش فوق العاده زیادی قرار می گیرد(100تا 180 کیلو گرم بر میلی متر مربع ) باید مقاومت مناسبی داشته باشد بنابر این در زمان اجرای سازه مصالح مصرفی در بتن پیش تنیده تحت تنش های فوق العاده مهمی قرار می گیرند که عمل تنیدن آزمایش مناسبی برای کنترل کیفیت مصالح به کار رفته است.

سیستم چسبیده :  Bonded

در این روش چند کابل داخل یک غلاف فلزی قرار گرفته و همگی به یک مهارانتهایی ختم می شوند.مهارهای انتهایی در محل مناسب روی قالب  نصب شده و پس از بتن ریزی وعملیات کشش مواد پرکننده(گروت)داخل غلافها تزریق میشود.عاجهای روی جداره غلاف طوری طراحی شده اند تا درگیری مناسب با بتن ایجاد کنند بدین ترتیب بین کابلها و بتن پیوند (Bonded)قابل قبولی ایجاد می شود.

روش چسبیده بیشتر در مواردی استفاده می شودکه نیاز به نیروی زیادی

برای پیش تنیده کردن اعضا وجود داشته باشد.

موارد زیر از کاربردهای مهم این سیستم است :

+ پلهای پیش تنیده.

+ تیرهای پیش تنده برای دهانه های بزرگ

+ صفهات انتقال بار (Transfer plate).

+ فنداسیونهای پیش تنیده.

1256625911189 us backyard1 872 پیش تنیدگی persterssing

سیستم نچسبیده :                                Unbonded

در این روش هر کابل داخل یک غلاف پلاستیکی قرار دارد(کابل قابلیت حرکت در داخل غلاف پلاستیکی را دارد)و مستقیما توسط یک مهار نگه داشته می شود.پس از بتن ریزی وکسب مقاومت فشاری مورد نیاز کابلها کشیده می شود. در این روش نیروی فشاری از طریق مهارهای انتهایی به بتن منتقل می شودو کابل در طول خود پیوندی با بتن ندارد.از انجایی که   نیازی به تامین چسبندگی بین کابل و بتن وجود ندارد عملیات تزریق گروت در این سیستم حذف می شود. روش نچسبیده بیشتر در مواردی استفاده می شود که اجزای بتن دارای ضخامت کمی هستندونصب مهارهای انتهایی بزرگتر امکانپذیر نباشد

مقایسه سیستمهای چسبیده و نچسبیده:

سیستمهای نچسبیده :

- امکان ایجاد خروج از مرکزیت بیشتربرای کابلها

- افت کمتر در نیروی پیشتنیدگی

- عدم نیاز به تزریق گروت

-سرعت اجرای بالاتر

- هزینه کمتر

- میانگین مصرف کابل : 3?75 کیلوگرم در هر متر مربع سقف

- میانگین مصرف ارماتور: 6 کیلوگرم در هر متر مربع سقف

سیستمهای چسبیده

- مقاومت بیشتر مقطع در حالت حدی نهایی

- مستقل بودن نیروی پیشتنیدگی از مهارانتهایی بعد از تزریق گروت

- میانگین مصرف کابل : 4?5 کیلوگرم در هرمتر مربع

- میانگین مصرف ارماتور: 9 کیلوگرم در هر متر مربع سقف


روشهای پیش تنیدگی بتن

1-بتن پیش تنیده پیش کشیده (Pre-tensioned concrete)

بتن پیش کشیده بتنی است که کابل های پیش تنیدگی آن قبل از ریختن بتن کشیده شده باشند . در بتن پیش کشیده کابل های داخل بتن به بتن چسبیده اند و در واقع کابل بدون غلاف داخل بتن جای می گیرد و بعد از اینکه بتن به مقاومت مشخصه رسید ، کابل ها را از تکیه گاههای دو طرف آزاد کرده و قسمت اضافی بیرون مانده از بتن را قطع می نمایند . تمام نیروی پیش تنیدگی به طور کامل در طولی از کابل به بتن منتقل می شود که این طول انتقال ، بستگی به نوع سطح فولاد ، شکل مقطع و قطر آن دارد . همچنین مقاومت بتن نیز در آن موثر می باشد همانند تولید شمع ها و تیرهای پیش ساخته . برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به بتن در موقع انتقال نیروی پیش تنیدگی ، باید این نیرو به طور آرام و تدریجی به بتن منتقل شود . همچنین قطعه بتنی باید بتواند به راحتی در روی بستر خود بلغزد تا جلوی به وجود آمدن نیروهای داخلی در اثر اصطکاک گرفته شود . یکی از خاصیت های مهم بتن پیش کشیده این است که می توان چندین عضو یک شکل را در آن واحد بین دو تکیه گاه ریخته و پس از گرفتن بتن با قطع کردن کابل های مشترک ، آنها را از هم جدا کرد . این کار از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد ، زیرا عمل کشیدن کابل ها برای تمام عضوها فقط یکبار انجام می شود همانند تولید قطعات پیش ساخته Hallow-core که مراحل تولید به شکل زیر می باشد.

2- بتن پیش تنیده پس کشیده (Post-tensioned concrete )

اگر فولاد پیش تنیدگی را بعد از گرفتن و سفت شدن بتن بکشند ، بتن را اصطلاحاً بتن پس کشیده می نامند . نیروی پیش تنیدگی توسط گیره های ( anchorages ) دو انتهای سازه از کابل به بتن منتقل می گردد . فولاد پیش تنیدگی نباید قبل از کشیدن به بتن چسبیده باشد ، در غیر این صورت امکان کشیدن آن وجود نخواهد داشت . فولادهای پیش تنیدگی را باید در داخل غلاف ها یا مجراهایی که در داخل بتن یا خارج از آن تعبیه شده است ، قرار داد.

کابل های پیش تنیدگی را می توان قبل و یا بعد از بتن ریزی در داخل غلاف ها کار گذاشت . کابل ها به صورت یکی یکی به وسیله دستگاه کابل ردکن ( strand pusher ) و یا به طور دسته ای بوسیله نیروی انسانی در داخل غلاف کار گذاشته می شود .

انواع بتن پیش تنیده پس کشیده

1) با روش چسبنده ( Bonded )

بعد از پایان عملیات کشش کابل ها ، برای جلوگیری از زنگ زدن کابل ها ، دوغاب سیمان به داخل غلاف ها تزریق می شود تا فاصله بین کابل و غلاف را پر کند . در این حالت چون کابل توسط دوغاب به غلاف و در نتیجه به بتن می چسبد ، اصطلاحاً این روش را چسبنده ( Bonded ) می نامند .

2) با روش غیر چسبنده ( Unbonded )

گاهی اوقات به دلائل خاصی از جمله ایجاد انعطاف پذیری بیشتر سازه جهت مقاومت بهتر در مقابل زلزله ، ممکن است دوغاب به داخل غلاف تزریق نکنند . در چنین حالاتی چون هیچ نوع چسبندگی بین کابل و غلاف وجود ندارد ، این روش را غیر چسبنده ( unbonded ) می نامند . در چنین مواقعی برای جلوگیری از زنگ زدن کابل ، داخل غلاف و دور کابل را پر از گیریس می کنند . بعضی از کارخانه های کابل سازی ، کابل هایی تولید می کنند که در داخل لوله های پلاستیک پر از گریس قرار دارد . این نوع کابل های فاقد چسبندگی را می توان مستقیماً در داخل بتن کار گذاشت و بعد از کسب مقاومت از بتن ، کابل ها را کشید که گریس مانع از چسبیدن کابل به غلاف پلاستیکی و در نتیجه به بتن می شود. در روش غیر چسبنده اگر به دلائلی کابل از داخل گیره ها در برود و یا از هر نقطه پاره شود ، نیروی پیش تنیدگی در آن مقطع از بین می رود . اصولاً مقاومت نهایی بتن پس کشیده چسبنده خیلی بیشتر از مقاومت نهایی بتن پس کشیده غیر چسبنده مشابه می باشد .


مزایای بتن پیش تنیده

در این سقف‌ها به دلیل افزایش سطح مقطع موثر فشاری  بتن ، ضخامت دال کاهش یافته و علاوه بر کاهش وزن امکان اجرای دهانه‌های بلند فراهم می‌شود از سوی دیگر با نمودن مقطع و کاهش و یا حذف عمق ناحیه کششی بتن ، ترک خوردگی و توسعه? آن در مقطع بتنی، کاهش یا حذف شده و در نتیجه دوام مجموعه و مقاومت آن در محیط‌های خورنده افزایش میابد. در این سیستم به دلیل کاهش ضخامت سقف، علاوه بر کنترل تنش‌های خمشی و برشی و تغییر شکل‌ها، کنترل برش پانچ در محل اتصال دال به ستون نیز حایز اهمیت می‌باشد.

به طور کلی می‌توان را به صورت زیر برشمرد.

1-نداشتن ترکهای دائمی یکی از مهمترین خواص سازه‌های این نوع بتن نداشتن ترک‌های دائمی می‌باشد. این موضوع باعث دوام بیشتر این نوع سازه‌ها نسبت به سازه‌های بتنی و بتن آرمه می‌شود. این امر به خصوص در محیط‌هایی با گازها و زمین‌های خورنده و همچنین سازه‌های دریایی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. برتری این نوع بتن نسبت به بتن آرمه در ساختمان تانکرهای آب و مخازن به جهت نداشتن ترک واضح است.

2-وزن کمتر سازه وزن سازه‌های به مراتب از وزن سازه‌های بتن آرمه معادل کمتر است. اولاً چون از مقاومت تمام سطح مقطع بتن استفاده می‌شود، میزان بتن لازم کمتر است. ثانیاً چون فولاد مصرفی دارای مقاومت زیادتری است، معمولاً وزن فولاد لازم بین یک سوم تا یک پنجم وزن فولاد معمولی معادل می‌گردد.

3-نداشتن خیز به سمت پایین خیز به طرف پایین (deflection) تیرهای بتنی تحت اثر بارهای سرویس معمولاً بسیار کم می‌باشد. زیرا قبل از وارد آمدن بارهای سرویس، تحت تاثیر نیروهای مقداری خیز به طرف بالا در تیر به وجود آمده است، که از شدت خیز به طرف پایین می‌کاهد.

4-تست سازه قبل از بارگذاری در سازه‌های بتن قبل از وارد آمدن بارهای سرویس، سازه به وسیله نیروی آن به شدت بارگذاری شده و بتن و فولاد تحت اثر تنش‌های زیادی قرار می‌گیرد، و این خود یک نوع امتحان از نظر مطمئن بودنبتن  و فولاد می‌باشد.

5-قابلیت انعطاف‌پذیری با تغییر مقداری نیروی آن می‌توان سازه را صلب و یا انعطاف‌پذیر کرد، بدون اینکه مقاومت نهایی آن تغییری بکند.

6-اقتصادی بودن سازه سازه‌های معمولاً برای دهانه‌های بزرگ و بارهای سنگین اقتصادی تر از سازه‌های بتن آرمه می‌باشد.

7-انعطاف‌پذیری در معماری سازه‌های به دلیل حذف بعضی از ستون‌ها و پایه‌ها، امکان اجرای سازه با دهانه‌های بزرگتر را امکان‌پذیر ساخته و قابلیت سازه از نظر معماری را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال سطح هیپربولوئید (که از دوران هذلولی به وجود می‌آید) آن برای پوشش سقف ساختمان‌های صنعتی با دهانه‌های 10 تا 18 متر، سازه‌های فضایی و … از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه و از نظر آرشیتکتی بسیار زیبا می‌باشد.

 

نحوه پیش تنیدگی1.jpg


بچینگ پلانت (ایستگاه مرکزی بتن) چیست؟

بچینگ پلانت (ایستگاه مرکزی بتن) چیست؟

بچینگ پلانت یا بچ پلانت دستگاهی است که مواد تشکیل دهنده بتن را مخلوط کرده و ترکیب می کند. بتن به محض آماده شدن به وسیله تراک میکسر به محل مورد نظر انتقال داده شده، در محل بتن ریزی استفاده می شود که این امر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می گردد.

در برخی موارد بچینگ پلانت به صورت موقت در یک پروژه بکار برده می شود نه به عنوان یک دستگاه دائمی. در این گونه موارد محل نصب بچینگ پلانت باید نزدیک محل بتن ریزی باشد، هدف از این کار استفاده بهینه از زمان و مکان است به طوری که به سهولت بتوان از بتن ترکیب شده استفاده کرده و از هر گونه تاخیری در فرایند ساخت و ساز جلوگیری به عمل آورد.

هر بچینگ پلانت در صورت نیاز یک میکسر برای ترکیب کردن مصالح، آب، سیمان و سایر ترکیبات دارد که سایز آن متناسب با پروژه در حال احداث است.

علاوه بر میکسر، هر بچینگ دارای یک فیدر توزین مصالح می باشد که برای ذخیره مصالح و توزین دقیق هر کدام از آنها به کار گرفته می شود. با استفاده از این سیستم می توانیم بتنی مستحکم و مطابق با اصول ساختمان سازی تولید کنیم.

بچینگ پلانت ها به دو گروه تر و خشک تقسیم میشوند.

در بچینگ پلانت های تر همه مصالح همزمان با هم ترکیب می شوند و سپس بتن آماده به محل پروژه انتقال داده می شود. بتن بدست آمده از این بچینگ پلانت کاملا یکدست و یکنواخت می باشد.

اما در بچینگ های خشک، مصالح به جز آب با هم ترکیب شده و توسط یک تراک میکسر بارگیری می شود. سپس به مصالح آب اضافه شده و عمل میکس در حین انتقال به محل پروژه انجام می گیرد.

بچینگ پلانت ها در انواع و ظرفیت های متفاوت و نسبت به نیاز مشتری طراحی و ساخت می شوند.

از انواع این بچینگ پلانت ها می توان به بچینگ پلانت های ثابت، پرتابل و موبایل اشاره کرد.


بچینگ پلانت خشک لایناربینی

مشخصات فنی دستگاه بتن ساز خشک یک متری فیدری  :

ظرفیت تولید بتن خشک : 75 متر مکعب بتن خشک در ساعت

ظرفیت دپوی مصالح : 40 تن

ظرفیت نوار توزین مصالح : 3000 کیلوگرم

ظرفیت باسکول توزین سیمان : 500 کیلوگرم

اسکرو انتقال سیمان : 40 تن سیمان در ساعت از سیلوی سیمان به باسکول

کمپرسورباد : 350 لیتر

سیستم کارکرد دستگاه : فول اتوماتیک و دستی

 

مزایای ایستگاه مرکزی بتن خشک یک متری :

- تولید بتن خشک بدون نیاز به دیگ همزن بتن

- مناسب برای صنایع بلوک سازی و جدول سازی

- سرعت در تولید بتن خشک

- نصب و راه اندازی آسان

مشخصات قطعات بچینگ یک متری خشک  :

تابلو فرمان و کنترل ( تابلو برق )

سیستم دپوکننده مصالح : لایناربینی

سیستم بارگیری مصالح : نواری

سیستم توزین : لودسلی

کنترلرهای دیجیتالی سیمان، مصالح و آب

اتاق کنترل مرکزی عایق بندی شده و دید مسلط به دستگاه و محیط

قیف تخلیه بتن خشک