سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بتن | خرید بتن | قیمت بتن | فروش بتن |

صفحه خانگی پارسی یار درباره

معرفی بتن پیش تنیده

معرفی بتن پیش تنیده

انواع بتن متفاوت است و انواع مختلفی از بتن از جمله بتن آماده ، بتن پیش ساخته ، بتن سبک ، بتن مگر ، بتن سنگین و غیره در بازار وجود دارد. ساختار انواع بتن کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. بتن پیش تنیده ، یک مصالح ساختمانی و معماری است که دارای قدرت و استحکام فوق العاده ای است. خصوصیات منحصر به فرد بتن پیش تنیده اجازه می دهد تا تنش به طور متعادل در تمام اعضای بتن توزین شود.  بتن پیش تنیده یک روش برای غلبه بر ضعف طبیعی بتن در مقابل کشش است.

از این نوع بتن می توان در ساخت پل ها و یا طبقات با گستردگی بیشتر از آن چه که بتن مسلح در آن عملی باشد، استفاده کرد. این نوع بتن معمولا در ساخت و سازهای تجاری و مسکونی به عنوان فندانسیون پایه به کار می رود. تاندون های پیش تنیده (معمولا از جنس فولاد و یا میله های دارای قدرت کششی بالا) برای ارائه یک سطح محکم در برابر بارگذاری استفاده می شوند که بین تنش های فشاری و کششی تعادل و توازن ایجاد می کنند. در غیر این صورت بتن خم می شود. بتن مسلح سنتی بر مبنای استفاده از میله های فولاد و میلگرد در داخل بتن ساخته شده است. پیش تنیدگی به سه روش انجام می شود، بتن پیش تنیده ، بتن پس تنیده باند (ضمات شده) و بتن پس تنیده غیرباند (بدون تضمین).

تاریخچه کوتاهی از بتن پیش تنیده

اگرچه بتن پیش تنیده توسط یک مهندس اهل سان فرانسیسکو در سال 1886 اختراع شد، اما تا حدود نیم قرن بعد، آن را به عنوان یک ماده ساختمانی نپذیرفتند. کمبود فولاد در اروپا پس از جنگ جهانی دوم به همراه پیشرفت های تکنولوژیکی در بتن با مقاومت بالا و فولاد، موجب انتخاب بتن پیش تنیده به عنوان یک ماده ساختمانی بعد از جنگ اروپا شد. اولین ساختار بتن پیش تنیده شمال امریکا، پل یادبود Walnut Lane در فیلادلفیا، پنسیلوانیا، بود اگرچه این پل تاسال 1951 تکمیل نشد.