سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بتن | خرید بتن | قیمت بتن | فروش بتن |

صفحه خانگی پارسی یار درباره

عمل آوری بتن

عمل آوری بتن یا کیورینگ

عمل آوری بتن یا به اصطلاح کیورینگ بتن عبارت است از مجموعه فرآیندهایی که به منظور نگهداری و به عبارت کلی تر حفظ فاکتورهایی نظیر حرارت و رطوبت در بتن، که بلافاصله بعد از ریختن بتن و همچنین انجام عملیات پرداخت بتن، در مدت زمان معینی صورت می گیرد. این فرآیند تاثیر به سزایی در خصوصیات و ویژگی های بتن خواهد داشت. به عنوان برخی از ویژگی هایی که تحت تاثیر این فرآیند قرار می گیرند، می توان به مواردی نظیر دوام بتن، افزایش مقاومت فشاری در بتن ، مقاومت در برابر سایش و یخبندان و غیره اشاره کرد.

عمل آوری بتن باید به سه شکل محافظت، مراقبت و پروراندن انجام شود. در حقیقت این سه فرآیند برای عمل آوری بتن ریخته شده در قالب یک امر ضروری و مهم است. منظور از مراقبت، عمل آوری و منظور از پروراندن، عمل آوری حرارتی است. در هنگام ایجاد مخلوط بتن ، زمانی که سیمان و آب با هم ترکیب می شوند، هیدراتاسیون آغاز می شود. میزان این فرآیند در دوام و مقاومت بتن موثر است.

در روزهای اول جاگذاری بتن ، با وجود درجه حرارت مناسب، عمل هیدراتاسیون که در واقع یک واکنش شیمیایی است با سرعت نسبتا بالایی انجام می شود. از این رو باید در این مدت، به حفظ آب در بتن توجه ویژه ای شود. بعد از توقف کیورینگ، عمل کسب مقاومت در بتن تا مدتی ادامه خواهد داشت تا زمانی که درجه اشباع در حفره های موئینه موجود در داخل بتن به 80 درصد برسد.

یکی از انواع عمل آوری بتن ، عمل آوری رطوبتی است که به دو صورت عمل آوری با آب و عمل آوری عایقی صورت می گیرد. هر کدام از این روش ها برای کیورینگ بتن ، دارای مراحل و ویژگی های مختلفی است. و روش انجام هر یک از آنها در بتن متفاوت است. در مقالات بعدی در مورد هر یک از این روش ها به طور مفصل توضیح داده خواهد شد